مجموعه نیلوفر شما را به خرید بهترین محصولات روغن روانکاری دعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • 7 + 5 =

مواد افزودنی در روانکارها

روانکاري نقش مهمی در انجام حرکت به نحو صحیح، مداوم و اقتصادي در سطوح در تماس با یکدیگر ایفا می‌کند. امروزه کلیه روانکارهاي با پایه معدنی و سنتزي، براي داشتن کارآیی مفید، نیازمند افزودنی‌هایی هستند که بتوانند خواص موردنظر را در آن‌ها ایجاد نمایند. 

در سال‌هاي اخیر، با بهره‌گیري از فناوري نانو و سنتز نانو مواد، نوع جدیدي از افزودنی‌ها براي روانکارها به دلیل خواص منحصر به‌فردشان پدیدار گشته‌انداین افزودنی‌هاي جدید به سبب داشتن خواص بینظیر و به دلیل صرفه‌جویی انرژي که سبب می‌شوند، توجه زیادي را به خود جلب کرده‌اند.

روانکارها

روانکننده‌هاي مورد مصرف در صنعت را می‌توان به روانکننده‌هاي گازي، روانکننده‌هاي مایع، روانکننده‌هاي نیمه جامد و روانکننده‌هاي جامد دسته بندي نمود. اصلی‌ترین وظایف روانکارها شامل روانکاري، انتقال حرارت، حفاظت از سطوح، ضربه‌گیري، انتقال ذرات و آب‌بندي می‌باشد. کلیه روانکارها از دو قسمت روغن پایه و مواد شیمیایی موسوم به مواد افزودنی تشکیل شده‌اند.

مواد افزودنی روانکارها

براي اینکه روغن‌هاي روان‌کننده همه خواص لازم را داشته باشند و بتوانند وظایف خود را به طور کامل انجام دهند، به آن‌ها مواد افزودنی اضافه می‌شود. مهمترین موادي که به منظور تأمین ویژگی‌هاي مناسب به روغن پایه افزوده می‌شوند عبارتند از :

 پاك کننده‌ها و معلق کننده‌ها 

این مواد افزودنی با روغن پایه مخلوط می‌شوند تا قطعات موتور را تمیز کرده، آلودگی‌ها را رفع نموده و ذرات حاصل از احتراق را به صورت معلق در روغن نگهدارند. نتیجه این عمل جلوگیري از تشکیل لجن و ایجاد رسوب، روي قطعات مختلف موتور می‌باشد. مواد افزودنی پاكکننده که در روغن موتور به کار برده می‌شوند، از نوع ترکیبات آلی- فلزي (فلزات کلسیم، باریم و منیزیم) می‌باشند. مواد معلق‌کننده مورد استفاده در روغن موتور از نوع مواد پلیمري بدون خاکستر است.

مواد افزودنی ضد سایش

این مواد افزودنی از سایش قطعات موتور که در اثر تماس فلز با فلز رخ می‌دهد، جلوگیري می‌کنند.

مواد افزودنی ضد اکسیداسیون

این مواد از حمله اکسیژن به روغن پایه که باعث اکسید شدن روغن پایه و در نتیجه افزایش گرانروي آن می‌شود، جلوگیري می‌کنند. اکسید شدن روغن، باعث تولید اسیدهاي آلی و در نتیجه ایجاد خوردگی در یاتاقان‌هاي از جنس مس- سرب خواهد شد.

مواد افزودنی بهبود دهنده شاخص گرانروي

این دسته مواد افزودنی باعث کم شدن تغییرات گرانروي در برابر تغییرات درجه حرارت می‌گردند. این مواد در کاهش مصرف سوخت، بهبود خواص جریان در درجه حرارت‌هاي پایین و جلوگیري از تشکیل کریستال‌هاي واکس در روغن نقش دارند.

 مواد افزودنی ضد زنگ‌زدگی و ضد خوردگی

این مواد از طریق خنثی کردن اسیدهاي آلی و جلوگیري از رسیدن رطوبت به سطوح فلزي باعث کاهش زنگ‌زدگی و خوردگی می‌شوند.

مواد ضد کف

این مواد افزودنی، کشش سطحی روغن را کم کرده و اجازه می‌دهند که هواي حبس شده در روغن، از درون آن فرار کند. همچنین این مواد به علت کم کردن تماس روغن با اکسیژن، تا حدودي از اکسید شدن روغن نیز جلوگیري می‌کنند.

بهبود دهنده اصطکاك

این دسته از مواد باعث کاهش اصطکاك داخلی روغن شده و در نتیجه با کم شدن اصطکاك، مصرف سوخت نیز کاهش می‌یابد.

مواد افزودنی پایین‌آورنده نقطه ریزش

این مواد از تشکیل کریستال در روغن جلوگیري کرده و باعث می‌شوند که روغن در درجه حرارت‌هاي پایین یخ نزده و به خوبی جریان داشته باشد.

مجموعه روغن روانکاری نیلوفر تلاش بر آن داشته تا با تعدد در کیفیت محصولات و با ویژگی‌های خاص نیازهای مشتریان خود را برآورده ساخته و همچنین تولیدات خود را در راستای پیشرفت علم، بروزرسانی کند.

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید